In 2023 had Veldhuizen Trucks een wereldprimeur: het bedrijf bouwde succesvol de eerste elektrische 5-asser. De basis voor de elektrische kipper is een Mercedes Benz E-Actros 400 6×2. Veldhuizen voerde verschillende modificaties uit om de vrachtwagen om te bouwen tot een Veldhuizen Trucks 10×2. De kipperopbouw is vervolgens verzorgd door Hyva, waarna DLS een Parker ePTO-systeem heeft geĆÆnstalleerd voor de hydraulische aansturing.
Veldhuizen Trucks is gespecialiseerd in het ombouwen van vrachtwagens voor zware toepassingen. Hun ervaren team voert vrachtwagenmodificaties uit aan oprijvrachtwagens en bouwvoertuigen en bouwt zo met minimale aanpassingen klantspecifieke vrachtwagens. Het bedrijf produceert ook in voorraad en voor de eigen verhuurvloot. Hierdoor kunnen ze snel schakelen voor hun klanten, wat een groot voordeel is in tijden van āvoertuigschaarsteā.
Volgens Evert Hennipman van Veldhuizen Trucks koos het bedrijf ervoor om een elektrische kipper aan hun wagenpark toe te voegen vanwege de toenemende vraag. āDe vraag naar zero emission is er dagelijks, maar de bestaande configuraties voertuigen van de āgrote merkenā bieden geen compleet alternatief voor het bouwvervoer waarvoor wij voertuigen ombouwen. Van daaruit zagen we mogelijkheden tot het modificeren van een bestaande vrachtwagen tot een elektrische kipper. Dat we deze kunnen produceren voor onze eigen huurvloot maakt het voor ons gemakkelijker om een prototype op de markt te brengen.ā
De ombouw van elektrische vrachtwagen betekende dat er ook een alternatief moest worden gezocht voor de traditionele hydraulische aansturing via een PTO. Deze werd gevonden in de Parker ePTO. Evert Hennipman: āOns onderzoek naar beschikbare ePTOās gaf ons uiteindelijk twee mogelijkheden. De keuze voor de Parker ePTO had vooral te maken met de lokale betrokkenheid van DLS als system integrator.ā
DLS heeft een Parker ePTO-systeem geĆÆnstalleerd, bestaande uit een elektromotor die wordt aangedreven door een inverter. De inverter wordt gevoed door DC-stroombron, in dit geval door het batterijpakket van de elektrische vrachtwagen. Het systeem is in een speciaal frame gebouwd, waardoor het precies past in de beschikbare ruimte. DLS-engineers hebben vervolgens de CAN-bus integratie uitgevoerd voor optimale communicatie met het voertuig. Dit zorgt voor maximale veiligheid en de mogelijkheid tot bediening van de ePTO vanuit het voertuig. Tot slot is het systeem afgemonteerd en zijn de e-motor en inverter geconfigureerd tijdens de inbedrijfstelling.
Evert Hennipman: āIn eerste instantie waren we gematigd positief en enigszins afwachtend ten opzichte van de ePTO. Dat waren we trouwens, net als vele anderen in de markt, over het gehele concept met elektrische aandrijving. Maar het bleek een compleet product dat als kit tegen het chassis in is gemonteerd. Een groot voordeel is ook dat het gemakkelijk is om diverse toerentallen naar wens in te stellen.ā
Inmiddels hebben verschillende klanten van Veldhuizen Trucks de elektrische kipper ingezet, waaronder J. Veldhuizen B.V., specialist in groen, grond en infra. Directeur Jaap Veldhuizen: āWe kozen voor de elektrische kipper van Veldhuizen Trucks vanwege de eis van de opdrachtgever om het werk zoveel mogelijk emissieloos uit te voeren.ā Overall gezien was de ervaring van J. Veldhuizen B.V. positief. āWe zaten niet zo in over de prestaties van de kipper. We hebben ook ander elektrisch materieel en dat functioneert over het algemeen goed. De wagen rijdt lekker en heeft een hoop comfort. Ook het kiepen werkte goed, het ePTO-systeem heeft geen storingen gegeven en functioneert heel goed. Een traditionele PTO heeft iets meer liters, waardoor je misschien iets sneller kan kiepen, maar dat verschil is maar heel klein en nauwelijks merkbaar.ā
Wilt u meer weten over de Veldhuizen Trucks elektrische kipper? Klik hier om de specificaties te bekijken.