Mobiliteitsoplossingen voor betere omstandigheden voor mens, klimaat en milieu
Een gezonde, leefbare en duurzame wereld wordt steeds belangrijker. Als gevolg worden emissie-eisen steeds strenger, zowel wat betreft stikstofdepositie, roetuitstoot en broeikasgassen, als wanneer het gaat om algemene milieunormen en arbeidsomstandigheden. Ook zijn deze emissie-eisen steeds vaker onderdeel van aanbestedingsvoorwaarden.
Ook bij DLS vinden we een gezonde en duurzame wereld belangrijk en hebben we ons productgamma uitgebreid met green mobility oplossingen voor betere omstandigheden voor mens, klimaat en milieu. Deze oplossingen richten zich op het verduurzamen van aandrijfsystemen en zijn geschikt voor zowel nieuwe aandrijfsystemen van bijvoorbeeld OEMs, als de aandrijfsystemen van bestaande voertuigen en machines (retrofit).
Oplossingen
Emissietechnologie
Bestaande voertuigen en machines met verbrandingsmotoren worden schoner en duurzamer gemaakt door het toevoegen van innovatieve uitlaatgasnabehandeling. Opties hierbij zijn het plaatsen van een roetfilter, een stikstofkatalysator (SCR), of gecombineerd systeem met katalysator en roetfilter (SCRT).
Hybride elektrische aandrijfoplossing
De bestaande aandrijftrein van een voertuig of machine wordt hierbij uitgebreid met een elektrisch systeem, bestaande uit een elektromotor, elektrische PTO en accupakket (ultracapacitor). Bij stilstand wordt de verbrandingsmotor uitgeschakeld en worden alle secundaire voertuigfuncties overgenomen door het elektrische systeem.
Volledig accu-elektrische aandrijftrein
De bestaande aandrijftrein van een voertuig of machine wordt hierbij vervangen door een volledig elektrische aandrijving met accuās voor energieopslag. De aandrijftrein bestaat hierbij uit een geregelde elektrische aandrijfmotor, tractie-inverter, spanningsconverters en een accusysteem.
Volledig waterstof-elektrische aandrijftrein
Ook hier wordt de bestaande aandrijftrein van een voertuig of machine vervangen door een volledig elektrische aandrijving. De elektrische aandrijflijn bestaat hier uit een geregelde elektrische aandrijfmotor, tractie-inverter, bufferbatterij en waterstofenergiesysteem met fuel cell stack met hulpcomponenten en waterstoftanks. De aandrijflijn wordt voorzien van een basisaccu (bufferaccu) en fuel cell. De benodigde energie komt uit de fuel cell en wordt naar de bufferaccu toegevoerd.
De voordelen van retrofit
Bovengenoemde oplossingen zijn naast nieuwe voertuigen en machines ook als retrofit leverbaar voor bestaande voertuigen en machines. Dit heeft een aantal voordelen:
- Voorkomen van versnelde afschrijving: u kunt langer gebruik blijven maken van uw bestaande machines en voertuigen voordat u deze moet vervangen voor nieuwe emissieloze varianten.
- Beperkte investering: het schoner en duurzamer maken van uw huidige voertuigen en machines is een minder grote investering dan de aanschaf van nieuwe (emissieloze) voertuigen en machines.
- Hogere ROI met betrekking tot emissiereductie: per geĆÆnvesteerde euro wordt met retrofit meer kiloās emissiereductie gerealiseerd dan met de aanschaf van een emissieloos voertuig of machine.
- Door levensduurverlenging wordt op een duurzamere manier omgegaan met schaarse grondstoffen en de voor productie van machines en voertuigen benodigde energie.