J. Veldhuizen B.V. zet stappen om zo schoon mogelijk te werken
Emissie-vrij en duurzaam werken is een belangrijk onderwerp in de bedrijfsvoering van J. Veldhuizen B.V. Een groot deel van het gereedschap en de machines die Veldhuizen gebruikt zijn dan ook al elektrisch. Zo maakt het bedrijf gebruik van een elektrische trilstamper, bandenzaag en trilplaat, maar werkt ook met een elektrische shovel en mobiele graafmachine. Zelfs het transport van materieel wordt volledig elektrisch uitgevoerd.
Op sommige locaties is het echter niet mogelijk om te werken met elektrische machines en is Veldhuizen aangewezen op traditionele dieselmachines. Een van deze machines is hun Liebherr 914 mobiele graafmachine met Stage IV motor. Om zo schoon mogelijk te werken zou de graafmachine vervangen kunnen worden door een nieuwere variant met Stage V motor. De machine is echter pas drie jaar oud, heeft nog maar weinig draaiuren gemaakt en verkeert nog in nieuwstaat. Vervangen zou dus wel een schonere, maar geen duurzame oplossing zijn. Tel daar de huidige grondstoffenschaarste, hoge materiaalprijzen en lange levertijden bij op en vervangen van de graafmachine is geen optie meer.
Om toch nog schoner te kunnen werken heeft Veldhuizen ervoor gekozen om de mobiele graafmachine verder te verduurzamen. Stage IV motoren zijn al voorzien van een SCR-systeem wat de stikstofemissies (NOx) van de motor reduceert. DLS heeft de machine nu ook voorzien van een retrofit DPF-filter van HJS Emission Technology. Dit dieselpartikelfilter, of roetfilter, zorgt voor een reductie van de roetuitstoot van meer dan 99%. Hierdoor voldoen de uitstootwaardes van de mobiele graafmachine nu aan Stage V niveau.
Het roetfilter waar Veldhuizen voor heeft gekozen is voorzien van een automatische regeneratiefunctie, waarbij het opgevangen roet in het filter wordt omgezet tot as. Hiervoor is het belangrijk dat de temperatuur van het uitlaatgas hoog genoeg is. Om deze temperatuur te garanderen is het roetfilter geïsoleerd. Op een display in de cabine van de graafmachine kan de machinist de status van het systeem zien.